کد مطلب:149386 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:141

منطق منفعت و منطق حقیقت
منطق منفعت پرستی یك منطق است و منطق حق پرستی و اصلاح منطق دیگری است [1] عقلای قوم مانع ابی عبدالله می شدند از حركت، و نصایح آنها همه بر محور مصلحت شخصی حسین علیه السلام و زندگی دنیوی او و سلامت تن و حفظ فرزندان دور می زد. می گویند جامعترین بیانها همان است كه ابن عباس گفت. اگر جای تعجب باشد، باید از منطق ابن عباس تعجب كرد. چیزی كه در این منطق ابن عباس یافت نمی شود،


فكر اسلام و منطق ایثار و گذشت است و آنچه در منطق حسین علیه السلام هرگز دیده نمی شود منافع و مصالح شخص خودش است [2] .

منطق حسین همان است كه فرمود: «خط الموت علی ولد آدم...»، همان است كه در جواب حر ریاحی فرمود: «افبالموت تخوفنی...» و بعد اشعار معروف را خواند: «سأمضی و ما بالموت عار علی الفتی...».


[1] علي عليه السلام درباره ي سرزمين كربلا فرمود: «مناخ ركاب و مصارع عشاق» ايضا درباره ي آن خاك فرمود: «واها لك ايتها التربة ليحشرن منك اقوام يدخلون الجنة بغير حساب» [شگفتا از تو اي خاك كه اقوامي از درون تو محشور گردند كه بدون حساب وارد بهشت شوند.].

[2] هربرت اسپنسر به نقل فروغي مي گويد: «بلندترين آرمان نيكان اين است كه در آدم سازي شركت كنند يعني مصلح باشند» پيغمبر ما فرمود: «بعثت لاتمم مكارم الاخلاق» خدا درباره اش فرمود: «عزيز عليه ما عنتم» (توبه / 128).